Bezoek aan opvangtehuis voor straatkinderen in Cartagena

10 augustus 2016 - Cartagena De Indias (Distrito Turístico Y Cultural), Colombia

Om 9.00 uur worden we opgehaald om naar La Vecina te gaan. La Vecina is een opvanghuis voor straatkinderen en is ruim 10 jaar geleden opgericht door een Nederlandse, Nathalie. DE UNA, de organisatie waar we onze reis hebben geboekt, steunt La Vecina, door een % van elke reis te doneren aan dit project. La Vecina ligt middenin de sloppenwijk Van Cartagena, La Boquilla. De chauffeur vraagt nog even voor de zekerheid of dit inderdaad het juiste adres is waar we naartoe moeten...!

Nog geen 100 meter na het laatste luxe hotel langs de kust slaan we linksaf en vrijwel onmiddellijk zitten we in de sloppenwijk. Even schrikken want er rennen direct een aantal mannen achter onze auto aan......... Maar de deuren zitten op slot en ze doen niets anders dan wat schreeuwen en zwaaien met de handen. Later begrijpen we van Nathalie dat deze mannen waarschijnlijk vroegen om bij hun te komen eten...... Er bevinden zich langs het strand van de sloppenwijk namelijk een aantal "restaurantjes", die in het weekend bezocht worden door de arme bevolking van cartagena.

We rijden verder de wijk in. Dat moet over het strand want de straten zijn erg slecht en niet begaanbaar voor auto's. We kijken onze ogen uit maar houden de camera's in de tas. We vinden het niet gepast om hier te filmen en daarnaast ook niet echt ongevaarlijk. Nathalie vertelt later dat het hier overdag redelijk veilig is maar zodra het donker wordt, moet je weg zijn. Er zijn hier redelijk wat bendes actief en zelfs zij gaat na zonsondergang de wijk niet meer in. Ook al werkt ze hier al 10 jaar en kent iedereen haar. We zien van alles voorbij komen tijdens het ritje naar La Vecina: kinderen die spelen met een draadje (iets anders om zich te vermaken is er waarschijnlijk niet), varkens, kippen, heeeeeel veel honden en ongelooflijk veel afval en armoede.

Op het strand verderop ontdekken we plotseling een heleboel kinderen. Ze dragen allemaal sportkleding en er zijn sportvelden op het strand getekend. We blijken vlakbij La Vecina te zijn! Nathalie ontvangt ons hartelijk en van haar horen we dat de kinderen vandaag genieten van hun jaarlijkse sportdag, waaraan ook de kinderen van twee andere scholen in de sloppenwijk deelnemen. Het is vandaag dus echt een feestdag voor de kinderen. Nathalie vertelt ons vanalles over La Vecina. 115 Kinderen, tussen de 4 en 15 jaar, krijgen hier dagelijks onderwijs. Elke schooldag begint met een ontbijt, want daar is voor het merendeel van de kinderen thuis geen geld voor. Ook krijgt ze allemaal een lunch in La Vecina. Naast scholing wordt er veel gedaan aan muziek, traditionele dans en sport. Er is zelfs een voetbalschool opgericht voor de oudere kinderen. Zij krijgen elke middag training en leren samen een prestatie neer te zetten. Naast dit alles worden de kinderen (en ouders) normen, waarden en omgangsvormen aangeleerd. Ook is er een psycholoog aan de school verbonden die de kinderen en ouders begeleidt bij problemen. Allemaal erg indrukwekkend om te zien en te horen.

Na de rondleiding nemen we een kijkje bij de sportdag. Het gaat er fanatiek aan toe en je ziet dat de kinderen genieten! Sommigen vragen waar we vandaan komen... Ondertussen is ok Elia gearriveerd. Met hem gaan we een kanotocht door de mangroves maken. Elia is de bewaker van La Vecina en woont ook hier in de sloppenwijk. We lopen naar de kano's, een zelf gemaakte houten boot die hij voortuit duwt met een lange stok. We merken dat Elia iedereen kent die we tegenkomen onderweg..........dat zorgt bij ons voor een veilig gevoel in deze omgeving

Met Elia varen we zo'n 40 minuten door de mangroves, prachtig om te zien. Gelukkig is het bewolkt en laat de zon zich niet zien. Het is namelijk niet alleen ontzettend warm maar ook heel, heel erg vochtig! Tijdens de kanotocht zien we veel dieren, met name hele grote rode krabben, pelikanen en kraanvogels! Na zo'n drie kwartier zet Elia de kano op het droge en kunnen we uitstappen. We vragen ons af waar we naartoe gaan want we zien niets anders dan krotjes van huizen, een paar mensen, honden en een hoop troep.

Na een korte wandeling komen we op een mooi strand. Elia wijst ons op de schoonheid van het strand. Een paradijs volgens hem! En zo heerlijk rustig! Het strand grenst echter aan de sloppenwijk, dus geen wonder dat het hier zo rustig is (denken wij.......)! Elia geeft aan dat de mensen van het restaurant, een hutje van golfplaten en wat andere rommel, een lunch voor ons willen klaarmaken. We besluiten hier maar te eten, zodat de mensen hier ook nog wat verdienen. We blijven een kleine twee uur op deze plek, lopen wat rond, proberen wat te kletsen met Elia en genieten van een lunch met verse vis uit de zee. Elia neemt ons mee voor een korte wandeling en laat ons dan vol trots een paar "villa's" zien van bewoners uit Bogota, gebouwd op het strand. Van Nathalie horen we later dat deze allemaal gebouwd zijn met behulp van drugsgelden. Hoe kan het ook anders? Wie gaat er een tweede huis op het strand van een krottenwijk bouwen?

Na de lunch vertrekken we weer met de kano richting de mangroves. Terug in La Vecina zeggen we iedereen nog even gedag. Het is drie uur en de taxi is inmiddels gearriveerd. We vertrekken, ruim voordat het donker wordt, weer richting hotel.

Weer een bijzondere ervaring rijker maar ook blij dat alles goed verlopen is.

1. Ria ploumen:
    12 augustus 2016
    Wat een verhaal,en een armoede daar,knap van dat Nederlandse meisje wat daar werkt,mooie foto's weer,gr,xxx
  2. Bets:
    12 augustus 2016
    Heel indrukwekkend
    Blij dat alles goed is verlopen.
    En nog blijer als jullie weer in Son zijn!
    Liefs papa mama
  3. Hester&Robert-Jan,Joost, Floris&Diedrik:
    13 augustus 2016
    Geniet nog van jullie indrukwekkende reis.
    Liefs de buurtjes